Behöver du hjälp?
Känner du dig osäker eller har någon fråga? Kontakta mig eller någon av mina kollegor så hjälper vi dig.
Kategorier
Brightmill – SMS-tjänster är ett viktigt moment i företagets datadrivna arbetssätt
Brightmill är en av landets ledande rekryteringsbolag inom nischen interim management, vilket innebär att
de hyr ut seniora konsulter till företag och verksamheter – ofta på ledningsgruppsnivå.
De växer snabbt och omsätter idag cirka 62 miljoner kronor. I Brightmills kandidatdatabas finns ungefär 3500 personer.
– Det är viktigt för oss att databasen endast innehåller uppdaterad information. I vårt fall innebär det att vi
kontinuerligt vill upprätthålla en dialog med varje enskild kandidat. Då krävs effektiva, digitala processer, säger Henrik Engstam Phalén, vd och grundare.
Henrik Engstam Phalén
Bakgrund och utmaning
Tidigare nådde Brightmill främst kandidaterna via mail.
– Många av kandidaterna är ofta ute på uppdrag och prioriterar då inte att svara snabbt. De tänker nog att det bara är intressant för oss att veta om de är lediga just då. Tvärtom är det minst lika värdefullt för oss att få reda på om de är upptagna. Det håller vår data fräsch. Jag vet att många kandidater, när de är mellan uppdrag, ser på rekryteringsföretags kandidatbaser som stora svarta hål. Att vår databas alltid är aktuell gör att vi har stenkoll på varje person. Dessutom spar det oss massor av tid när vi letar efter interimskonsulter till nya uppdrag.
Henrik såg sig om på marknaden innan han valde SMS Teknik som leverantör.
– Jag utvärderade en handfull sms-tjänster. Direkt såg jag att SMS Teknik har väldigt många bra referenser. Det blev dessutom snabbt tydligt för mig att SMS Teknik har det absolut enklaste och bästa tillvägagångssättet för att integrera sina tjänster med våra IT-system. Att prissättningen är väldigt konkurrenskraftig är förstås bra, det med.
Lösning och effekt
Sedan Brightmill började använda sig av sms som medium har kommunikationen med konsulterna gått från envägskommunikation till dialog.
– Sms är ett oerhört effektivt sätt att få kontakt. Idag är svarsfrekvensen från kandidaterna väldigt hög; vi upplever att vi nästan alltid får svar nu. Tack vare samarbetet med SMS Teknik har vi kortat ned våra rekryteringsprocesser avsevärt. Vi vet snabbare vilka kandidater som är lediga och kan presentera dem för våra kunder.
Henrik tror att fler kommer att använda sms-tjänster i framtiden.
– Om man använder sms på rätt sätt är det en uppskattad kommunikationskanal. Nyckeln är att alltid vara träffsäker och relevant i sin kommunikation. Ingen vill bli spammad. Överlag tror jag att det är bra att följa digitaliseringens strömningar. Idag är vi så vana vid att kommunicera via sms att det snart är förväntat att det är så vi får snabb access till andra företag.
Jag tror att fler tjänstebolag kommer att ansluta sig till företag som SMS Teknik.
Sharing is caring!
Executive summary – Dataintrång
Den 19 augusti 2024 exponerades data från SMS-Teknik oavsiktligt på internet under en övning. Endast en begränsad mängd data togs, och incidenten har rapporterats till IMY och polisen. SMS Teknik har vidtagit säkerhetsåtgärder och beklagar den oro som orsakats
Läs mer härSommarhälsning från SMS Teknik
Vi på SMS Teknik vill önska er en underbar sommar och en riktigt glad midsommar!
Läs mer här